slajd
slajd
Kolej Wąskotorowa Rogów - Rawa - Biała
WitamyAktualnościRozkład jazdyBiletyOferta dla grupWolontariatSpotkaniaDojazd

– Aktualności –

30.06.2012 - Prace w Rogowie

Kontynuujemy prace w Rogowie, które głównie koncentrują się nad wagonem osobowym 3Aw, który jest obecnie szpachlowany. Oprócz tego do remontowanego wagonu były dziś spawane nowe drzwi wejściowe oraz czyszczone elementy hamulca. Wieczorem dokonalismy próbnego montażu drzwi czołowych.

Ponadto został odmalowany dach jednego z wagonów rumuńskich, wstępnie oczyszczone obydwa kanały rewizyjne w naszej hali oraz prowadzone były prace przy lokomotywie Wls40-940.

Wszystkim zaangażowanym w prace gorąco dziękujemy


19.05.2012 - Kolejowa Noc Muzeów

W ramach Kolejowej Nocy Muzeów dzisiaj gościliśmy grupy turystów z Warszawy i Łodzi przywiezione tu specjalnymi pociągami PKP Intercity i Przewozów Regionalnych.

Zwiedzanie stacji rozpoczęło się jeszcze za dnia i obejmowało m.in. wizytę w naszym "Magazynie No.1". Prezentowaliśmy także postęp prac przy remoncie wagonów osobowych typu 3Aw.

Oprowadzanie odwiedzających nas grup trwało także po zmroku. Specjalnie na czas Nocy Muzeów został podświetlony nasz parowóz Px48. Oczywiście największą atrakcją był przejazd naszym rozświetlonym pociągiem, ruszającym z równie rozświetlonej w tym roku stacji. Gdy wszyscy już zajęli miejsca kierownik pociągu mógł podać sygnał odjazdu używając działającej latarki karbidowej i nasz skład z niezwykłą prędkością pomknął w ciemną noc...

Gorące podziękowania dla wszystkich wolontariuszy zaangażowanych w organizację tegorocznej Kolejowej Nocy Muzeów oraz partnerów:

-  PKP Polskie Linie Kolejowe,
-  PKP Intercity,
-  Przewozy Regionalne,
-  PKP Energetyka.


Impreza odbyła się dzięki wsparciu Urzędu Marszałkowskiego w Łodzi.



13.05.2012 - Uruchomienie historycznych latarni

W ostatni weekend trwały przygotowania do Kolejowej Nocy Muzeów. W ramach prac odświeżono wagony osobowe FAUR, zamontowano wyremontowaną prądnicę oświetleniową pod wagonem 1Aw oraz wywieszono linię napowietrzną i uruchomiono nowe drewniane latarnie!



Prace prowadziliśmy przez całą sobotę od godziny 7.00 do 24.00! Wszystkie prace montażowe były prowadzone z wysięgnika koszowego.

Przewody były montowane specjalnymi wiązaniami wg wytycznych ze starych książek o liniach teletechnicznych. Na słupach znajdują się trzy pary przewodów. Na dolnym poprzeczniku jest linia niskiego napięcia zasilająca latarnie, na górnym linia telefoniczna zapowiadawcza (izolatory z paskiem wg standardów przedwojennych) oraz linia sieci zegarowej. W przyszłości chcemy wydłużyć linię teletechniczną do przystanku Rogów Osobowy Wąsk.

W latarniach zastosowaliśmy nowoczesne, energooszczędne żarówki metalohalogenkowe wraz z elektronicznymi statecznikami zamkniętymi w specjalnych stalowych skrzynkach (by nie raziły nowoczesnością :) ).

Wysoka sprawność tego układu pozwoli teraz dużo taniej uruchamiać całonocne oświetlenie na wszystkich ośmiu latarniach. Dotychczas, ze względu na spore koszty energii uruchamialiśmy tylko trzy latarnie na kilka godzin po zmroku.

Wywieszenie całej linii wymagało wykonania aż 48 wiązań na przewodach o łącznej długości blisko 860 mb!

Wszystkie słupy otrzymały też tzw. "lokaty" zgodnie z historycznym wzorem - czyli tabliczki z kolejnym numerem słupa na linii (licznik) i rokiem ustawienia (mianownik).

Nocne zdjęcia działającej linii przedstawiamy poniżej. Ich autorem jest Michał Marcinkowski.

Serdecznie dziękujemy wszystkim którzy pracowali przy tej części projektu! Teraz przed nami remont peronu!


02.05.2012 - Stawiamy słupy oświetleniowe

W ramach czynu 1-majowego, w długi weekend majowy stawialiśmy na stacji w Rogowie Towarowym historyczne drewniane latarnie oświetleniowe.

Najpierw konieczne było wykopanie głębokich dołów i ułożenie w ich pobliżu betonowych, ważących ponad 200 kg szczudeł. Następnie słup był przykręcany do szczudła i uzbrajany we wsporniki i ceramiczne izolatory. Najbardziej spektakularny etap - stawianie słupa. Praktycznie wykonywała to jedna osoba przy użyciu wyciągarki ręcznej, pozostałe przy użyciu lin utrzymywały słup pod właściwym kątem i korygowały położenie szczudła. Na koniec trzeba jeszcze zakopać szczudło i odwiązać liny, którymi był ustawiany słup.

Efekt kilkudniowej pracy: część słupów ma już zamontowane historyczne latarnie oświetleniowe, na pozostałych będą one założone później, podczas rozpinania przewodów.

Serdecznie dziękujemy wszystkim wolontariuszom ciężko pracującym przy zbrojeniu i stawianiu słupów oraz renowacji opraw świetlnych.

Łącznie wymieniliśmy 8 słupów, prace te realizujemy w ramach współfinansowanego ze środków UE projektu remontu peronu i oświetlenia na stacji w Rogowie Towarowym. Dokładamy wszelkich starań, aby nowe oświetlenie będzie rozświetlać naszą stację już podczas nieodległej "Kolejowej Nocy Muzeów".


29.04.2012 - Inauguracja sezonu turystycznego

Dzisiaj rozpoczęliśmy tegoroczny sezon turystyczny. Przez całą niedzielę w Rogowie odbywał się Pierwszowojenny Piknik Filmowy.

Liczne atrakcje i doskonała letnia pogoda przyciągnęły do Rogowa tłumy gości - nasz skład pociągu wydłużyliśmy do pięciu wagonów osobowych! Niewątpliwie najbardziej efektownie prezentowali się żołnierze w historycznych uniformach, którzy do transportów wojskowych używali także naszą drezynkę ręczną ;)

Narada sztabu w cieniu starego wagonu osobowego Wystawa poświęcona wydarzeniom w okolicach Rogowa w czasie I. wojny światowej oraz filmowi historycznemu obrazującemu te wydarzenia. Relacja z tegorocznej inauguracji sezonu znalazła się także w Wiadomościach Łódzkiej TVP:http://www.tvp.pl/lodz/informacja/lwd/wideo/29042012-1830/7215417 od minuty 5:10


23.04.2012 - ZAPROSZENIE


Zapraszamy na inaugurację sezonu 2012!

Szczegóły w dziale Rozkład Jazdy.


21.04.2012 - W Rogowie trwają prace na wielu frontach

Chyba najbardziej spektakularny był rozładunek pudła wagonu osobowego, który miał miejsce 21 kwietnia.

Ten zabytkowy wagon został wyprodukowany w 1904 r. we wrocławskiej fabryce Hofmann dla Kolei Gdańskich (WKAG) gdzie nadano mu nr 15. Po wojnie otrzymał numer inwentarzowy PKP 1130 i serię C później zastąpioną symbolem Bhi. Wycofano go z ruchu w 1964 r., później przez pół wieku był używany jako komórka w Marezie koło Kwidzyna.

Dzięki użyciu transportera już bezpośrednio po rozładunku wagonem tym znów można było odbyć podróż niemal jak za dawnych lat ;)

Już następnego dnia po przybyciu wagon został wstępnie odmalowany w historycznych barwach.

Dzięki mobilizacji naszych wolontariuszy udało się wymienić kompletnie spróchniałe podrozjazdnice w rozjeździe nr 4 na stacji Rogów Towarowy poprawiając niweletę w planie i profilu.

W ramach przygotowań do częściowej wymiany starych zniszczonych żelbetowych słupów na nowe drewniane prowadziliśmy demontaż powieszonych na nich latarń, izolatorów i linii zasilającej.

Ponadto w ramach prac przy remoncie naszej lokomotywki Wls40 i demontażu jej podzespołów dokonaliśmy przykrego odkrycia - jej resory piórowe są połamane. Zatem poszukujemy teraz nowych resorów - np. pochodzących z innej nieczynnej lokomotywy tego typu... Za wszelką pomoc w poszukiwaniach będziemy niezwykle wdzięczni.

Ponadto w sobotę w naszej izbie muzealnej odbyło się szkolenie wolontariuszy z podstaw BHP i zasady działania hamulca zespolonego, podziękowania dla naszych instruktorów: Edka i Grześka :)

Znalazła się także chwila na wspólne grupowe zdjęcie.



Wszystkim zaangażowanym w nasze prace gorąco dziękujemy :)

BIURO KOLEI

+48 887 796 045

biuro@kolejrogowska.pl

ul. Dworcowa 37, 95-063 Rogów